Bergamo, Italia
Erasmus+ -ohjelman kautta minulla oli mahdollisuus opettaa englantia yhteistyökoulussamme Italian Bergamossa toukokuun lopulla. Istituto D'Istruzione Superiore Caterina Caniana on ammattiin valmistava lukio Lombardian pääkaupungissa Italiassa.
Matkustaminen Bergamoon Suomesta on helppoa. Lentomatka Milanoon kestää noin kolme tuntia. Milanosta matka jatkuu noin puolen tunnin junamatkalla Bergamoon.
Bergamo on kahdessa eri korkeudessa sijaitseva keskiaikainen kaupunki Alppien juurella Pohjois-Italiassa. Asukkaita Bergamossa on noin 120 000. Kaupunki oli olemassa jo ennen ajanlaskumme alkua. Se on täynnä mieleenpainuvia maisemia, sillä yhdessä suunnassa kohoavat Milanon pilvenpiirtäjät, toisessa Alpit ja kolmannessa Bergamon oma yläkaupunki. Bergamo jakaantuu kahteen osaan. Ikivanhaan yläkaupunkiin, Cittá Altaan pääsee helposti funikulaarilla. Uudempi alakaupunki, Cittá Bassa, on sekin pääosin 1800-luvun lopulta
Bergamo on ilmapiiriltään rento keskiaikainen kaupunki, joka on täynnä kahviloita ja ravintoloita. Kuten Italiassa yleensäkin, kun bergamolainen tapaa uuden tuttavuuden, hän kättelee vierasta ensimmäisellä kerralla. Toisella kerralla hän todennäköisesti tarjoaa jo poskipusuja, ja suukottaa muiden italialaisten tavoin molemmille poskille. Lounas Bergamossa, kuten Italiassa usein, syödään usein 12–14 välisenä aikana, illallinen tavallisimmin 19.30–21.30 välisenä aikana.
Yhteistyökoulumme Caterina Caniana sijaitsee lähellä Bergamon keskustaa. Kansainvälisesti se on erittäin aktiivinen, ja sillä on Erasmus+ -yhteistyökouluja ympäri Eurooppaa. Vierailuni aikanakin osa opiskelijoista oli vaihdossa Ibizalla ja osa Puolassa.
Opetin viikon ajan englantia lukion opiskelijoille eri luokka-asteilla. Olimme vaihtaneet viestejä jo ennen matkaani koskien rooliani vierailuni aikana, joten tiesin suunnilleen mitä oli odotettavissa. Sekä opettajat että opiskelijat ottivat "uuden opettajansa" erittäin lämpimästi vastaan. Opiskelijat olivat välittömiä ja tulivat välituntisinkin innokkaasti juttelemaan ja kyselemään kuulumisia. Osaksi pidimme englannin tunteja yhdessä lukion oman opettajan kanssa ja osaksi pidin tunteja yksin. Tunneilla käytiin aina läksyt yhdessä läpi, jonka jälkeen siirryttiin uuteen asiaan. Tunneilla selvästi vaadittiin, että tehtävät tuli tehdyksi. Erityisesti huomiota kiinnitti suullisen kielitaitoon panostaminen tunneilla. Englannin tunneilla opettajat puhuivat lähes koko ajan vain englantia. Opiskelijoilla on käytössään paperikirjat, joiden kappaleita ja tehtäviä käytiin läpi koko ryhmän kanssa yhdessä tai pienemmissä opiskelijaryhmissä. Erilaisia projekteja tehtiin myös melko usein. Aivan kuten meilläkin opiskelijat ymmärsivät englannin kielen merkityksen heidän mahdollisissa jatko-opinnoissansa ja laajemminkin nyky-yhteiskunnassa.
Kuten yleensä muuallakin Euroopassa Caterina Canianan opettajat ja opiskelijat olivat erittäin kiinnostuneita suomalaisesta koulujärjestelmästä ja Suomesta yleensäkin. Lähtökohtaisesti opiskelijat eivät Suomesta paljon tienneet, paitsi urheilusta. Sisiliassa pelaava Joel Pohjanpalo toki oli tuttu lähes kaikille pojille. Jälleen ihmetystä ja ihastusta herättivät koulumme ilmaiset lounaat ja tietokoneet.
Tunneilla pidettiin myös useita esitelmiä englanniksi. Opiskelijat olivat selvästi panostaneet esityksiinsä. Heti esityksen jälkeen toiset opiskelijat saivat antaa vertaispalautetta ystävänsä esityksestä. Esityksen jälkeen myös opettaja antoi lyhyesti oman palautteensa. Pidemmän palautteen opettaja antoi opiskelijalle tunnin lopuksi. Selvästi huomasi, että sekä opettajat että opiskelijat painottivat suullisen kielitaidon osuutta. Opettajat sanoivatkin, että suullinen kielitaito on se, jota opiskelijat yleensä tarvitsevat jo hakiessaan uuteen opiskelupaikkaan tai hakiessaan uuteen työhön. Toki sanasto- ja kielioppitaidot pitää olla kunnossa jotta suullinen ilmaisu sujuu vaivattomasti.
Caterina Canianassa koulupäivät ovat 45 minuutin mittaisia. Koulussa on pieni kahvio, josta opiskelijat voivat ostaa pientä purtavaa, sillä koulussa ei tarjoilla lounasta. Koulupäivän aikana eivät opiskelijat saa poistua koulun alueelta, joten lyhyet välitunnit vietetään joko koulurakennuksen sisällä tai ulkona koulun pihalla. Lauantait ovat toistaiseksi myös koulupäiviä, mutta tarkoituksena on kokeilla vapaita lauantaita. Jutellessani aiheesta opiskelijoiden kanssa he eivät varauksettomasti olleet ajatuksen kannalla. Tämä nimittäin tarkoittaa heille nykyistä pidempiä koulupäiviä arkisin.
Viikko Bergamossa meni todella nopeasti. Tuntui kuin ei oikein olisi ehtinyt aloittaakaan, kun jo oli aika palata Suomeen. Onneksi tarkoituksenamme on jatkaa yhteistyötä Caterina Canianan kanssa, seuraavan kerran jo ensi lukuvuonna opiskelijoiden kanssa.
Grazie mille Bergamo. Ci rivediamo presto.

